Charlie Tramp je miláček.
Dva roky nové, pořádně veliké fáro, připomínající spíše skříňovou Avii než kompaktní dodávku. Ovšem s kompletně bezbariérovou úpravou i pro člověka s těžkým externím elektrickým vozíkem. A to je fér.
Mile mě překvapilo, že auto není tak náchylné na boční vítr, jak jsme předpokládali. Je těžké. Přesto, naše průměrná spotřeba na 1200 km nepřesáhla 12 litrů. Automat, který jsem mimochodem řídila poprvé, je vysoce návykový a opravdu pohodlný. Levou nohu si můžete dát při řízení třeba za krk a to jogín ocení. Jogín taky ví, že cesta je cíl a nepotřebuje se řítit víc než 130 km/hod. Což je zde nejvyšší doporučená rychlost. Auto je také vybavené ručním řízením ovládajícím brzdu i plyn, nicméně běžnému řidiči nepřekáží a nemusíte si ho vůbec všímat. Asi největší vítr má člověk z couvání. Couvací kamera se automaticky aktivuje a na displeji vidíte díky bohu svůj zadek, ale bacha, jako každý zrcadlo trochu zkresluje! Druhým strašákem je jízda v úzkých uličkách a zúženích. Říkám si vždycky – vejde se sem tirák, vejdu se sem i já. Ale samozřejmě trochu koncentrace, projeveného respektu a zkušenosti se počítají. Jezdit na zrcátka, hlídat si sakra ten zadek a najíždět si do zatáček jako autobusák jsem se naučila naštěstí v mládí v autodopravě, kdy jsem poslouchala věty typu jeď, máš tam metr. Díky za tu školu. Další drobnou výhodou je, že tohle vkusně barevně polepené obrovské auto taky nikdo nepřehlédne. Takže i ostatní projevují respekt. A co je skvělé, stačí Vám řidičák na osobní fáro.
CO DÁL?
Auto je pro pět, čtyři na sedačkách a jeden na vozíku. Moje zkušenost je, že tři lidi jsou skoro moc. Na spaní tedy. Lehce rozložitelná válenda pro dva je super. Ale lavici jsme nerozkládali ani jednou. Na náš vkus komplikované a hlavně, museli bychom úplně vyhodit z karavanu vozík. A to se nám fakt nechtělo. Postavit stan vedle auta bylo jednodušší a v tomto kempu za jedny peníze. Nebylo co řešit. Takže ano, jeďte klidně v pěti jako rodina, ale ten stan bych doporučovala přibalit.
ŽIVOT V OBYTŇÁKU JE NÁVYKOVÝ. V ČEM?
24 hodin na vzduchu jako ve stanu, navíc vyšší bezpečí, soukromí i zázemí. Žádné dlouhé cavyky při příjezdu a odjezdu z kempu. Prostě se připojíte na elektriku a pak se zase odpojíte. Uvaříte si, co máte rádi. Máte lednici, mrazák, Metaxu. Nabijete si v klidu všechny elektronické hračky (dostatek zásuvek USB i přívod na 230) a přitom se nebojíte, že vybijete baterku auta. Máte dvě. Na jízdu a na život v kempu. Máte svůj záchod i sprchu, prostorné a oddělené místo úplně vzadu, které jsme my konkrétně používali jen jako úložiště věcí. Sociálka v kempu nám vyhovovala čistotou, navíc jsme dostali klíče od bezbariérových toalet a sprch.
A PAK TA PLOŠINA!
Je schovaná, ale rychle použitelná, intuitivně ovladatelná a rychlá. Tleskám té volbě a moc bych si jí přála u svého auta. Stropní kolejnicový systém jsme využili především k transportu z lůžka do vozíku a naopak. Jinak je použitelný po celé délce vozu od řidiče až na záchod. A to je terno především pro řidiče vozíčkáře. Mechanicky otočné přední sedačky jsou obě. Řidičova i spolujezdce. Tu u spolujezdce jsme otáčeli často, pokud na ní seděl Jakub. Je to praktické při podávání jídla a pití.
CHYBĚL NÁM:
Nosič na kola. Poptávali jsme ho, ale bohužel. Měli jsme s sebou Kubovo speciální kolo, vzali jsme k tomu skládačku. V kempu se něco takového prostě hodně hodí a běžně potkáváte obytňáky vybavené systémem na uchycení kol vzadu. Škoda, že jsme se s nimi museli mačkat v interiéru auta.
PROČ CHORVATSKO?
Autopůjčovna Karavanem do světa, která půjčuje Charlieho je v Brně. A to je 660 km do kempu Savudrija. Je to nejblíž k moři. A navíc, je to mimořádně hezké místo, Čechy docela opomíjené. Zato můžete zkusit oprášit Italštinu nebo němčinu. Pokud si připlatíte za prémiovou parcelu, jste v podstatě na pláži, vedle funkčního nádherného majáku a každý večer se díváte ze své parcely přímo na západ slunce. Do moře vede betonový bezbarierový nájezd. Slovinská dálnice je luxusní, bez jediné opravy a s nádhernými výhledy. Poplatek 15 euro/7 dní člověk opravdu rád zaplatí. V Rakousku elegantně minete Alpy zleva. A rakouská známka je za cca 270 českých korun.
Shrnuto, podtrženo: díky kapitáne, díky posádko! Jeli bychom okamžitě znovu.
UPDATE 2023: Charlie Tramp změnil majitele, nově je k půjčení zde.
Další možností, kterou ale nemáme vyzkoušenou je vozík na cestách